Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  تحقيقات بازاريابي تحقيقات بازاريابي

ممجموعه دیجیتال مارکتینگ افزا

سوالات تحقيقات بازار

تحقيقات بازار (market research) چيست؟
تحقيقات بازار يكي از موثرترين راه‌ها براي پيدا كردن بينش نسبت به مشتريان و رقيبان در صنعت است. هدف  به دست آوردن اطلاعاتي است كه در تصميم‌گيري‌هاي كسب‌وكار مهم هستند. مخصوصاً براي تصميمات كسب‌وكارهاي كوچك براي ورود به حوزه‌اي جديد يا توليد محصولات جديد،تحقيقات بازار بسيار مهم و تأثيرگذار است.

امروزه با وجود رقابت در صنايع مختلف، مشتريان بيشترين قدرت را در تصميم‌گيري خريد دارند. مي دانيم مشتريان براي تصميم‌گيري، اطلاعات خود را بيشتر به‌صورت آنلاين جمع‌آوري مي‌كنند. اما آيا به ميزان تطبيق برنامه بازاريابي خود و تصميم‌گيري‌هاي مشتريان در خريد توجه كرده‌ايد؟ در اين نوشتار:

دو عبارت تحقيقات بازاريابي و تحقيقات بازار تفاوت‌هايي دارند كه در ادامه توضيح مي دهيم. ولي در حوزه ماركتينگ توسط بازاريابان به جاي يكديگر نيز استفاده مي شوند.
در ادامه نكاتي را درباره مراحل و روش‌هاي تحقيقات بازار بيان مي‌كنيم.

روش‌هاي مختلفي در تحقيقات بازار يا ماركت ريسرچ وجود دارد كه كسب‌وكارها از آن‌ها براي جمع‌آوري اطلاعات استفاده از محصول استفاده مي‌كنند.

تفاوت تحقيقات بازاريابي و تحقيقات بازار
هردوي اين مقاهيم جزئي از ماركتينگ محسوب مي شود و شامل فعاليت‌هايي است كه قبل از فروش محصول انجام مي‌شود. تعدادي از متخصصين بازاريابي تحقيقات بازار را زيرمجموعه تحقيقات بازاريابي مي‌دانند و گروهي ديگر بر اين عقيده اند كعه اين دو مفهوم در بعضي فعاليت‌ها هم پوشاني دارند. يعني فعاليت هايي مانند ترندهاي بازار و سايز بازار و بررسي بازار هدف و … را جزئي از تحقيقات بازار و مستقل از تحقيقات بازاريابي مي دانند.

بيشتر بخوانيد:  استراتژي هاي بازاريابي (Marketing Strategies)
مثال‌هايي از تحقيقات بازاريابي مي‌توان از بهينه سازي در تبليغات، تست آ-ب، رضايت مشتريان و تغيير نگرش نسبت به برندينگ نام برد. درباره تحقيقات بازار مي‌توان از ترندهاي بازار ، سايز بازار و بررسي بازار هدف، سگمنتيشن و … نام برد. با اين حال اين دو مفهوم در محدوده‌ي موضوعاتي مانند قيمت گذاري، ويژگي هاي محصول و تخمين تقاضا مشترك هستند.

تحقيقات بازار به چه سوال‌هايي پاسخ مي‌دهد؟
بر اساس آمارهاي موجود:

بر اساس داده‌هاي اينستاگرام در سال ۲۰۱۷، ۸۰% از كاربران اينستاگرام حداقل يك پيج بيزينسي را دنبال مي‌كنند.
بر اساس داده‌هاي گوگل، ۷۵% از كاربران تلفن‌هاي هوشمند براي برطرف كردن نيازها و سوالاتشان ابتدا به سراغ موتورهاي جست‌وجو مي‌روند.
بر اساس آمار hubspot در سال ۲۰۱۶، ۷۸% از مصرف‌كنندگان به دليل تعداد بالاي ايميل‌هاي دريافتي از يك برند، عضويت خود را از خبرنامه ايميلي آن لغو مي‌كنند.
انواع روش‌هاي مورداستفاده در Market Research
بر اساس روش‌ها و ابزارهاي مورداستفاده، ماركتينگ ريسرچ را مي‌توان به دسته‌هاي زير تقسيم كرد:

روش اول : تحقيقات پايه‌اي 
اطلاعات اوليه كه كارشناس بازاريابي از بازار و مشتريان كسب مي‌كند شما مي‌توانيد اين نوع تحقيقات بازاريابي را به روش‌هاي مختلف مانند focus group، پرسشنامه آنلاين، مصاحبه تلفني و … اانجام دهيد. درنتيجه در اين نوع مي‌توانيد چالش‌هاي مشتريان را در هنگام خريد محصول بدانيد و ميزان آگاهي جامعه هدف از برند خود را بررسي كنيد.

روش دوم :‌ تحقيقات ثانويه
در تحقيقات ثانويه اطلاعاتي كه توسط منابع خارجي مانند آژانس‌هاي دولتي و شركت‌هاي آماري تهيه‌شده استفاده مي‌شود. اين اطلاعات در روزنامه‌ها و مجلات، كتاب و سايت‌ها و آژانس‌هاي مختلف دولتي و غيردولتي منتشر مي‌شود. منابع ثانويه مي‌تواند يكي از موارد زير باشد:

منابع عمومي: منابع عمومي مانند كتابخانه ازجمله بهترين منابع رايگان براي جمع‌آوري اطلاعات است.
منابع تجاري: منابعي كه به ازاي دريافت مبلغي (به‌صورت تهيه اكانت) و يا خريد مجله يا كتاب، اطلاعاتي را در اختيار شما قرار مي‌دهد.
مؤسسات آموزشي: با اينكه منابع محبوبي براي تهيه اطلاعات محسوب نمي‌شود، اما از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشي مي‌توان اطلاعات ارزشمند و معتبرتري نسبت به بسياري از منابع تجاري به دست آورد.
بيشتر بخوانيد:  تحقيقات بازار يا مطالعه بازار چيست؟
تفاوت تحقيقات بازار و Marketing Intelligence
ماركتينگ اينتليجس استفاده از اطلاعات موجود براي تصميم‌گيري‌هاي استراتژيك كسب‌وكار است. كسب‌وكارهاي كوچك اين اطلاعات را به‌مرور زمان از بازار، رقبا و شرايط اقتصادي و سياسي به دست مي‌آورند. در واقع ماركتينگ اينتليجنس به معناي جمع‌آوري داده هاي روزانه است كه وارد سيستم مي شود و از ميان آن اطلاعات مهمي را مي توان استخراج كرد. سپس با استفاده از آن وضعيت شركت را تحليل مي‌كنند و نقاط قوت و ضعف را پيدا مي كنند.

مشاوره كسب و كار

مقالات مرتبط

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/7 ساعت: ۱۵ توسط:afzza :